10 consells per fomentar l’interès per la ciència de la teva filla

Nenes fent experiments

      Encetàvem aquesta setmana celebrant el Dia Internacional de les Dones i les Nenes en la Ciència. Fa 3 anys que se celebra aquest dia amb l’objectiu de promoure la participació plena i en condicions d’igualtat (lliure de discriminació tant en el món educatiu com laboral) de les dones i les nenes en la ciència, així com el reconeixement dels seus èxits. 

      En aquest article trobaràs algunes idees apropar les ciències a la teva filla i ajudar-la a desenvolupar una mirada científica del seu entorn.

       

      1. Valora les preguntes que et fa la teva filla.

      “Mare, Pare, perquè la lluna ens segueix?”. Amb aquesta pregunta la teva filla et deixa entendre que està reflexionant en com funciona el món. Procura donar-li una resposta que encoratgi el seu pensament científic. Para’t i pensa en com has de respondre. Què pots fer si no coneixes la resposta? No et preocupis,  la teva filla només vol compartir quelcom que l’intriga. Gaudeix i gaudiu discutint les seves  preguntes. Anima-la a explicar el seu punt de vista i les seves observacions.

       

      2. Exploreu i trobeu les respostes juntes.

      No has de ser l’enciclopèdia de la teva filla ni cal que responguis de forma automàtica totes les qüestions que et faci. Contestant-li  I tu què en penses?” o “No ho sé, però ho podem  descobrir juntes” pots estimular més la reflexió i fer aflorar qüestions addicionals. Exploreu i trobeu les respostes juntes.

       

      3. Dóna-li temps i espai per explorar.

      Els nens aprenen ciència a través del mètode prova i error. Per tant, necessiten temps per experimentar, testejar i pensar per ells mateixos. Espera i no et precipitis a oferir-li les respostes correctes, podries interrompre aquest procés tan important. Dóna-li temps i espai per descobrir-ho per ella mateixa.

       

      4. Accepta que les exploracions sovint són caòtiques.

      Tant si es tracta d’una investigació a l’exterior  o a l’interior, és fàcil que s’embruti i embruti. L’exploració pot comportar la manipulació de materials com fang, pals, aigua, etc. Vesteix-la per l’ocasió, amb roba vella, i diga-li que no passa res si s’embruta.

       

      5.  Apreneu juntes de les equivocacions.

      Si un experiment no va bé, aprofita-ho i esbrina amb la teva filla perquè no ha funcionat. Un “error” o un “fracàs” us pot oferir un ampli ventall de possibilitats. Fins i tot l’oportunitat d’entendre molt millor el què teniu davant i aclarir les idees i afinar més les hipòtesis. 

       

      6. Convida-la a ser curiosa

      L’aprenentatge científic comença amb la curiositat. Observar i preguntar pot genera un clima de descobriment, que és clau per l’aprenentatge científic. Al llarg del dia hi ha moltes oportunitats d’aprendre sobre ciència, fins i tot a l’hora del bany. Deixa que faci les seves pròpies preguntes i al mateix temps estimula la seva curiositat. Per exemple, quan veieu un aneguet de goma flotant a l’aigua, convida-la a pensar dient “Creus que el sabó també flotaria?!” A veure quines preguntes fa i quins experiments prova. 

       

       

      Nena astronauta

       

       

      7. Anima-la a continuar investigant.

      La intervenció intencionada de l’adult pot ampliar el seu aprenentatge. Quan és un bon moment? Quan hagi acabat d’explorar per ella mateixa, suggereix-li un nou enfocament per expandir la seva exploració. Guia-la amb preguntes com “Què passaria si provéssim de fer això?”

      Comparteix algunes coses que trobis durant la vostra exploració: Una pedra bonica, per exemple. Això deixa entendre a la teva filla que sempre hi ha alguna cosa per la qual paga la pena la nostra atenció i investigació.

       

      8. Anima-la a registrar les seves observacions.

      Hi ha diverses maneres de registrar les troballes: Escrivint, dibuixant o fent fotografies dels resultats. D’aquesta manera li permetrà fer un seguiment de què veu, escolta, qüestiona o descobreix. Quan vegis que la teva filla mostra interès per alguna cosa (com la lluna, els diversos estadis de les fulles dels arbres o del creixement de les plantes) li pots suggerir maneres de registrar el què va observant. “Ho vols dibuixar?” o “Vols fer-li una foto” o “Vols que t’ajudi a escriure això que t’ha cridat l’atenció?”

       

      9. Aprofiteu els teus dispositius tecnològics.

      Fes una foto d’una papallona imponent, grava el soroll de les granotes, consulta a internet o utilitza una  aplicació per aprendre més coses sobre un fenomen o una criatura específica.

       

      10. Utilitza objectes que tens a casa per experimentar i explorar

      No cal que et gastis diners comprant material científic. En la majoria dels casos podràs utilitzar materials i utensilis que fàcilment tindràs a casa o que seran econòmics i fàcil d’aconseguir. 

       

      Aquí et deixem alguns exemples:

      • Qüestió 1:  Com es mou l’aigua a través de les tiges de les plantes?
      • Què necessiteu? Api, aigua, colorant alimentari.
      • Consigna: Posa una tija d’api o un clavell en un got amb aigua tintada amb colorant.
      • Principi científic: Podreu veure com l’aigua tenyida viatja a través de la tija i segurament s’adonarà com una part específica de l’api o el clavell puja l’aigua des de les arrels com una canya.

       

       

      • Qüestió 2:  Com varia la velocitat d’una pilota baixant per una rampa, en funció de l’angle d’aquesta?
      • Què necessiteu? Pilota de goma, cotxes de joguina, tauló.
      • Consigna: Experimenta com de ràpid o a poc a poc viatja el cotxe o la pilota pel tauló, en funció de l’alçada en què el poses i testejant la velocitat de la pilota.
      • Principi científic: Podreu veure que els diversos objectes rodolen a diferents velocitats en funció de l’angle del bloc. Proveu de fer-ho amb diversos tipus d’objectes: diversos tipus de pilota o vehicles de joguina per veure si la mida, el pes o el material afecta la velocitat de rodatge.

       

       

      • Qüestió 3:  Què se submergirà o què flotarà?
      • Què necessiteu? Objectes que es puguin posar a dins l’aigua (Per exemple joguines de plàstic, suro, monedes, claus, pedres, etc.) i una galleda de plàstic o un bol una mica gran.
      • Consigna: Convida a la teva filla a posar alguns objectes a l’aigua i mireu què passa. Després parleu de què vol dir flotar  o submergir. Pregunta-li “Creus que això surarà o se submergirà? Què t’ho fa pensar?”
      • Principi científic: L’infant podrà explorar com la mida, el pes i altres propietats d’un objecte determinen si flota o se submergeix i si arriba al fons o puja a la superfície més ràpidament o més lentament. 

       

       

      Aquesta és una versió d’un article de Yi-Chin Lan publicat a la National Association for the Education
      of Young Children.

       

      Font de la foto de capçalera
      Font de la segona foto

      Categories: Bloc, Blog, Educació, Fills