fbpx

Alfabetisme digital. 8 raons de per què els nostres fills han d’aprendre programació.

Nens programant

      En els últims anys hem començat a veure la programació i la robòtica en forma d’assignatura a les escoles i activitats extraescolars. La capacitat de dissenyar, construir i programar màquines s’està socialitzant, cada vegada menys es veu com una aptitud exclusiva del friki de torn. Aquest fet i la divulgació dels mitjans que parlen en positiu del llenguatge de programació per a nens i joves fa que hagi despertat l’interès de molts pares i mares.

       

      En aquest article aclarirem conceptes, distingirem entre els dos grans grups de cursos i tallers que s’ofereixen actualment i parlarem de quina manera pot beneficiar als nostres als infants.

       

       

      Programació i robòtica no són el mateix

      Sovint es consideren sinònims els termes robòtica i programació però no és exactament així.

      • La robòtica (segons la Viquipèdia) és una branca de la tecnologia que estudia el disseny i construcció de màquines capaces d’exercir tasques repetitives en les quals es necessita una alta precisió, tasques perilloses per a l’ésser humà o tasques irrealitzables sense intervenció d’una màquina. Aquestes màquines tenen el seu propi llenguatge.

       

      • La Programació és una matèria que ensenya pensament computacional i que utilitza la robòtica com una eina més. El resultat de la programació són els softwares (programaris), que són totes aquelles aplicacions que fem servir en els ordinadors, mòbils, i la majoria de màquines actuals.

       

      Ensenyar programació no vol dir ensenyar a utilitzar alguns programes (que amb el temps perdran actualitat o quedaran obsolets), sinó que s’ensenyen i es treballen habilitats i es fomenten les capacitats per a crear-ne de nous i això no té caducitat.

       

      programacio2

       

      Pensament computacional

      El pensament computacional, tal com expliquem al nostre web i en el que es basa el nostre mètode, és una procés de solució de problemes que utilitza tècniques i conceptes informàtics. Es pot emprar per a resoldre problemes complicats de manera algorísmica i sovint s’utilitza per a millorar l’eficiència de processos. És una habilitat fonamental no solament per als enginyers informàtics sinó per a tothom, ja que és aplicable a totes les disciplines.

      El pensament computacional defineix un procés amb diferents passos per la resolució de problemes:

      • Descomposició: Dividir un gran problema en petits problemes
      • Reconeixement de Patrons: Identificar com aquests problemes més petits fan referència a altres que s’han resolt anteriorment.
      • Abstracció: Identificar i deixar de banda detalls sense importància
      • Disseny d’algoritmes: Identificar els passos necessaris per arribar a la solució.
      • Depuració: Perfeccionar els passos
      • Presentació d’una solució en un format utilitzable i pràctic.

      El pensament computacional doncs, ens ensenya a afrontar reptes i a resoldre problemes: és l’habilitat d’aprendre a aprendre.

       

       

      Perquè aprendre a programar?

      En definitiva, la programació (i el pensament computacional) no consisteix a aprendre un llenguatge de programació concret, sinó que se centra en conceptes bàsics com la lògica, la relació causa – efecte i la construcció d’algorismes com a mètode de resolució de problemes.

       

      programacio4

       

      Tal com s’explica al web del Mobile World Capital Barcelona, segons l’associació sense ànim de lucre Code.org hi ha 5 motius per aprendre a programar:

       

      1. Aprendre a programar ajuda a solucionar problemes: No només serveix per resoldre problemes complexos o que tinguin a veure amb els ordinadors i els robots. Molts dels principis de la programació poden ser utilitzats per solucionar problemes en la vida real.
      2. És com aprendre un idioma més: Els jocs i els llenguatges de programació visuals permeten als nens entendre la lògica de la programació i els seus conceptes abans fins i tot que els nens puguin llegir.
      3. La diversitat és un avantatge per als nens: La diversitat de matèries que venen implícites amb l’aprenentatge de programació, com pot ser la lògica, les matemàtiques i els algoritmes, per exemple, eixampla la capacitat dels petits, i ajuda a aconseguir que aquests pensin i s’enfrontin millor als problemes.
      4. Alfabetisme digital: la rellevància de la tecnologia en els nostres dies fa que poder interactuar amb ella de forma natural sigui un valor afegit molt important per a aquest tipus de matèries educatives. Els nens que aprenen a programar no tan sols interactuen amb la tecnologia: la creen, i s’expressen a través d’ella de diverses maneres.
      5. Cada vegada més calen programadors: A la mateixa Code.org recollien una altra de les dades més interessants en aquest aprenentatge: la demanda de programadors creixerà de forma exponencial els anys vinents. Només als Estats Units es calcula que de cara a l’any 2020 hi haurà 1 milió més de llocs de treball que podran cobrir els llicenciats i enginyers en informàtica segons els plans d’estudi actuals. “Informàtica és el títol universitari més ben pagat, i els treballs de programació estan creixent el doble que la mitjana nacional del país”, indiquen en un estudi recent.

       

      A banda d’aquests 5 motius hi ha aptituds col·laterals que s’adquireixen amb l’aprenentatge del llenguatge de programació.

       

        1. Adquisició un estil de treball més metòdic: “Aprendre a programar els exigeix que siguin molt rigorosos, ordenats i organitzats, uns valors que avui en dia no s’estilen gaire. Aquesta manera de treballar després els pot facilitar, i molt, el que fan a l’escola, a la feina o qualsevol projecte, perquè aprenen a seguir unes pautes clares, a seqüenciar els problemes i una sèrie d’habilitats transversals.” Segons Marc Antoni Soler, vicedegà de l’Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Manresa de la UPC.
        2. Millora del rendiment escolar: Hi ha un estudi que demostra que aprendre programació en edats primerenques té efectes directes al rendiment escolar, especialment en matemàtiques i anglès. Aquest estudi ha estat.
        3. És una forma d’expressió i creativitat: Segons Gregorio Robles, director del grup de recerca de desenvolupament del pensament computacional de la Universitat Rei Juan Carlos (URJC), els nens que saben programar podran crear els seus jocs i programes, a banda de ser només usuaris dels que ja existeixen.

       

      programacio3

       

      Si encara no esteu convençuts dels afectes positius del pensament computacional, el mateix Robles assegura que “Aprendre aquest llenguatge ens ajuda a entendre el món tecnològic i defensar-nos-hi. Però, a més, cada vegada hi ha més tasques que els humans realitzem conjuntament amb ordinadors, i si sabem com funcionen per dins i som capaços de transformar en tasques els problemes que volem resoldre, tindrem unes competències molt importants per al desenvolupament personal i professional”.

       

      Per on començar?

      Per acabar, us proposem alguns recursos per iniciar-se en el món de l a programació:

      • El Bo i la Yana, són uns simpàtics robotets que es poden controlar via tablet o mòbil i es poden programar per realitzar moviments i accions. Estan pensats per a diferents edats que van des dels 5-8 anys, els 8-12 anys i a partir de 12.
      • D’altra banda també hi ha contes infantils que, apart d’ensenyar el plaer de la lectura als més petits, permeten descobrir com funcionen els ordinadors i els fonaments de la programació amb dibuixos molt simpàtics. Un dels més coneguts és “Hello Ruby” de Linda Liukas (4-7 anys) o “Lauren Ipsum” de Carlos Bueno (8- 12 anys).

       

      Roser Malet
      Codelearn Terrassa

       

       

      Categories: Bloc, Educació