Canpau, el tractament intensiu y extensiu del Trastorn de l’Espectre Autista (TEA).

TEA

      Entrevistem a Paola Lazo, directora del Centre Can Pau de Terrassa, Llicenciada en Musicoteràpia, especialista en estimulació primerenca i rehabilitació infantil en el TEA i psicosi. En 2013 Va fundar l’Associació de Musicoteràpia per al tractament integral de la família, on coordina un equip interdisciplinari de 8 a 10 terapeutes que dóna atenció directa des del Centre Canpau.

      Canpau és un Centre d’Atenció a la Infància que ofereix ajuda a famílies amb nens amb TEA (Trastorn de l’Espectre Autista) de 0 anys fins a l’adolescència (16-17 anys). Tenen un model propi d’atenció, basat en una continuïtat intensiva i d’alta freqüència i compta amb un equip multidisciplinari que aborda totes l’àrees del seu desenvolupament.

      Com neix i què fa el Centro Can Pau?

      És un projecte que va començar fa 7 anys, quan una mare d’un nen amb sospita de TEA m’explica la seva història i la necessitat de tractament i atenció continuada per a aquests casos, ja que els centres públics es trobaven col·lapsats i no oferien aquest servei, tampoc l’atenció en forma interdisciplinària dels casos. Arran d’aquest cas concret descobreixo que els serveis que existeixen estan col·lapsats, no hi ha alternatives privades o són molt escasses i impossibles d’assumir econòmicament per les famílies. Hi ha un dèficit de nous serveis adaptats a les necessitats de les famílies, de professionals especialitzats i amb experiència en el treball amb nens amb TEA, de qualitat d’atenció i tractaments intensius i de seguiment. Les famílies busquen altres alternatives a l’oferta pública.

      Per tant el centre es crea amb la necessitat de tenir un espai propi per a desenvolupar la disciplina terapèutica adequadament, en un enquadrament adequat, amb el material necessari, al costat d’altres disciplines terapèutiques que complementen el nostre treball i l’enriqueixen.

      Coordino un equip compost per dos psicòlegs, una logopeda, una terapeuta ocupacional, dues musicoterapeutes, una psicomotricista i una integradora social.

      El servei que oferim a les famílies no només és en l’àmbit terapèutic i clínic, sinó també en l’esfera social i familiar, cobrint  necessitats assistencials de la família que no estan cobertes pels serveis públics. A més es realitza assessorament en l’àmbit d’ajudes estatals, tràmits de reconeixement de la discapacitat, dictàmens, també assessorament en entitats educatives i sanitàries, actuem com a entitat mediadora quan s’ha de decidir l’escolarització del menor.

      T’ajudem en cas que no es compleixi amb la integració del nen en l’escolarització normalitzada i, per tant, que s’incompleixi el decret llei, intervenint amb els EAP (Equips d’Atenció Psicopedagògica) perquè el nen tingui un pla individualitzat i es compleixi.

      TEA

      Quan uns pares s’haurien de plantejar venir a conèixer Canpau? 

      A l’any i mig o dos anys del nen és el moment idoni per a adonar-se si està passant alguna cosa quant a llenguatge o dificultats psicomotrius.  En aquesta edat haurien de començar a parlar o a pronunciar algunes paraules. Si el desenvolupament és natural i normal, hauria d’utilitzar un total de 1500 paraules aproximadament, almenys pel que fa a comprensió.

      Les sospites normalment vénen per l’observació i comparació amb altres nens de la seva mateixa edat. És necessari no alarmar-se abans del compte, ja que cal donar un marge prou ampli per a respectar els diferents ritmes de maduració dels nens i els símptomes seran un conjunt de comportaments o actituds molt notòries i estranyes de veure.

      Si es dóna el cas, és important acudir a un servei multidisciplinari que pugui avaluar el nen de forma integral.

      Amb quins recursos treballeu el TEA?

      Els recursos són tots els que tenim a la nostra disposició i més. Primer recorrem als que el nen coneix i la informació que ens proporciona la família:  Les cançons que està acostumat a escoltar, els sorolls i les joguines. Amb ells comencem fent un treball molt progressiu i obrint-lo a altres possibilitats i exposant-lo a altres situacions d’aprenentatge.

      D’altra banda, hem desenvolupat diverses àrees amb el material específic necessari per a desenvolupar les teràpies: Musicoteràpia infantil, Logopèdia, Psicologia Clínica, Integració Sensorial i Psicomotricitat. Dins de cada àrea pot haver-hi fins a 3 terapeutes especialitzats en diferents tipus de trastorns que realitzen els tractaments.

      Quins resultats es poden esperar seguint la vostra metodologia?

      Gràcies a l’avaluació del nostre ens hem adonat que els resultats arriben cada vegada més aviat a mesura que perfeccionem la nostra metodologia de treball. Actualment ja estem veient resultats als 2 i 3 mesos de començar el tractament.

      Un cas d’èxit, per exemple, van ser uns bessons que estaven diagnosticats amb TEA, amb una simptomatologia molt complexa (arribant fins i tot a l’autolesió i agressions recíproques). Actualment estan escolaritzats, integrats socialment i sent capaços de jugar amb els altres nens. Tenen una vida normalitzada fins al 80%. Gràcies a ells, nosaltres també vam veure que aplicant una metodologia de treball intensiva i interdisciplinària podíem aconseguir resultats molt favorables.

      Què es la musicoteràpia? 

      La musicoteràpia és una disciplina paramèdica que utilitza els elements de la música (el so, el soroll, la melodia, l’harmonia) per millorar la qualitat de vida de les persones. Amb la música podem arribar a uns nivells molt primaris de la vida del nen. Des de la setmana 16 d’embaràs el fetus pot escoltar sons des del ventre matern així com la veu de la mare. Aquests referents seran el nostre fil per a connectar l’infant que pateix TEA amb el món extern progressivament i a partir d’aquí inserir-lo en la cultura i afavorir el desenvolupament del llenguatge.

      Per què és important la psicomotricidad per tractar el TEA?

      En el desenvolupament del nen, la psicomotricitat i el llenguatge estan en la mateixa àrea cerebral. Si treballem les diferents facetes de la psicomotricitat com el moviment, el sistema vestibular, l’equilibri, la lateralitat, l’esquema corporal, etc. els ajuda a fer base i estar preparats per als aprenentatges que vindran posteriorment.

       

      Capau porta imprès l’esperit de superació de qualsevol nen i família que cregui en el que pot ser possible, en centrar-se en la possibilitat i no en el que manca per aconseguir”

       

      Paola Lazo
      Musicoterapeuta i Directora del Centre Can Pau.

       

      Pots veure l’entrevista que li hem fet a la Paola

       

       

       

      Categories: Bloc, Blog, Entrevista, Fills, Psicologia infantil, Salut