Club Peques Lectores, un bloc per a pares que volen engrescar els seus fills a la lectura.

Judith

      Avui ja són molts els que formen part del Club Peques Lectores. Judith Franch, la seva autora, ha anat creant un public nombrós i fidel gràcies a la qualitat dels seus continguts. Amb l’ajuda dels seus fills, ens dóna recursos per ensenyar als petits a estimar els llibres i a gaudir de la lectura tota la família.

      Hem aprofitat aquestes dates properes a Sant Jordi, que és la gran festa dels llibres, els contes i la lectura, per entrevistar a la Judith i conèixer-la una mica més a ella i al seu projecte.

       

      1. Quan neix Club Peques Lectores? Què et va motivar a encetar el bloc? Tenies algun vincle amb el món dels llibres o de la infància abans de ser mare?

      CPL va néixer fa uns dos anys i mig.

      Quan van arribar els nostres bessons vaig tenir clar que volia encomanar-los la meva passió per la lectura i em va semblar essencial oferir-los bons contes des de ben petits. De seguida em vaig adonar que l’oferta editorial era molt extensa i que, sense ajuda, era difícil orientar-se. El blog va començar com una manera de compartir aquelles joies literàries que anàvem trobant i que, per un motiu o altre, ens agradaven i ens animaven a seguir llegint

       

       

      2. Quin és el secret de l’èxit de Club Peques Lectores? 

      Crec que els lectors del blog saben valorar que a darrere hi ha molta feina, dedicació i passió. Però sobretot crec que el secret està en què tots i cadascun dels contes que recomanem els hem llegit abans, això dóna confiança a qui ens segueix. I també el fet que intento abordar a partir de la lectura temes que preocupen els pares i mares: les pors infantils, l’autoestima, l’educació emocional, l’educació en valors… oferint sempre lectures que agraden als nens però també als pares, contes entretinguts però amb un valor afegit.

       

       

      llegint

       

       

      3. Tots sabem que llegir és molt bo pel desenvolupament intel·lectual i que cal ensenyar als nostres petits a estimar els llibres però… concretem una mica més, quins diries que són els 5 beneficis més immediats de llegir contes als nostres fills (a banda de fomentar la lectura)?

      Per mi el més important és que llegir amb els nostres fills reforça els vincles afectius i emotius entre nosaltres. El moment de lectura compartida és un moment únic, d’estar plegats, sense distraccions i en el qual els oferim tota la nostra atenció en exclusiva. Això no només millora la relació amb els nostres fills sinó que els fa sentir importants i estimats, augmentant la seva autoestima i el seu sentiment de pertinença. A part que la lectura promou grans moments de comunicació i diàleg dins de la família.

      Un altre punt important és que en llegir els estem ensenyant una opció d’oci alternatiu, un recurs sense igual al qual podran recórrer quan estiguin avorrits o necessitin evadir-se.

      Un altre benefici està relacionat amb l’educació emocional dels nostres fills. Tots hem sentit a parlar de la importància de dotar-los d’intel·ligència emocional però sovint no sabem per on començar. Els contes són uns magnífics aliats en aquest sentit i una eina educativa fantàstica, per exemple els contes ofereixen un marc d’entrenament emocional on el lector pot viure experiències emocionals molt diverses però des d’una distància de seguretat que el permet sentir però sense riscos.

      També destacar que la lectura multiplica la seva imaginació i creativitat, un do innat que ja tenen des de ben petits i que cal ajudar-los a no perdre doncs els serà molt necessari al llarg de tota la seva vida, tant en l’àmbit personal com professional.

      Per descomptat no podem oblidar que la lectura influeix enormement en la seva adquisició del llenguatge i en les seves habilitats lingüístiques. Si a més les lectures són acompanyades correctament, els ajudarem a millorar la seva comprensió lectora, base del rendiment acadèmic i uns dels punts febles dels estudiants d’avui dia.

       

       

      4. Com esculls un conte/llibre pels teus fills? En quin moment comencen a voler escollir ells les seves lectures i fins a quin punt cal guiar-los o deixar-los fer?

      Per escollir i encertar cal conèixer bé al nen o nena i tenir sempre ben presents els seus gustos i interessos. Si volem fomentar la lectura, sempre dic que els hem d’oferir el conte que els agradaria llegir, no el que haurien de llegir.

      Per descomptat també hem de pensar en l’edat del nen o nena, però sobretot en el seu nivell lector, perquè sovint no coincideixen.

      Jo personalment també em fixo molt en el fet que els valors que transmet el conte estiguin alineats amb els nostres valors familiars i en com volem educar als nostres fills.

      També intento que la seva biblioteca sigui molt variada, cal oferir-los diversitat de gèneres, temàtiques i formats. La literatura infantil i juvenil és molt rica i variada, cal aprofitar-ho per sorprendre’ls cada dia, engrescar-los a seguir descobrint aquest món tan ric i ajudar-los a créixer com a lectors. Quant a deixar-los triar o escollir per ells o guiar-los… és preferible que sempre que sigui possible escollin ells les seves lectures. I m’atreveixo a dir que això es torna imprescindible a mesura que creixen, si volem que continuïn llegint. Per descomptat podem aconsellar-los, guiar-los, fer-los recomanacions, però sempre respectant la seva decisió final, sense imposar o obligar. Equivocar-se també forma part de l’aprenentatge.

       

      Si volem fomentar la lectura, sempre dic que els hem d’oferir el conte que els agradaria llegir, no el que haurien de llegir.

       

      5. Quins ingredients té el conte ideal?

      Per mi el conte ideal és aquell que t’emociona, que et toca per un motiu o altre i que t’acompanya en el teu creixement personal, emocional i social. Contes amb històries cohesionades i amb sentit, que tenen un valor afegit i un missatge de fons que qui el llegeix pot interpretar a la seva manera i extreure’n (si vol i n’està preparat) algun aprenentatge important. Però sempre fugint de moralines o d’històries que només pretenen ensenyar quelcom o adoctrinar als nens i nenes.

       

      CPL2

       

      6. Quin seria el conte que intentaries evitar que entrés a casa vostra? Existeix?

      En relació a la pregunta anterior, intento evitar contes que només tenen un objectiu didàctic, que pretenen adoctrinar als nens i nenes o modificar la seva conducta a partir de la por. El primer i quasi únic objectiu de la literatura infantil ha de ser divertir i entretenir, la resta arriba sol. A casa també evitem els contes amb estereotips de gènere, on no es respecten les diferències o la diversitat de la societat o que no reflecteixen valors que com a família creiem importants transmetre als nostres fills, com la tolerància, la solidaritat, la generositat, la bondat… entre d’altres. Per desgràcia sí que hi ha contes així al mercat.

       

       

      7. Algun conte t’ha ajudat a tu (o a algun dels teus seguidors) a afrontar una situació complicada a casa?

      Sí, molts! Els contes són fantàstics en aquest sentit, perquè obren finestres a la comunicació i al diàleg i ens ajuden a entendre millor tant el món que ens envolta com el nostre món interior. Els contes poden generar tranquil·litat cap a situacions noves, però també donar sentit a experiències viscudes. Ens ajuden a identificar i entendre les nostres emocions, alhora que descobrim estratègies per gestionar-les adequadament. També ens reconforten al veure que els que ens passa és normal. I així un llarg etcètera.

      He vist i viscut com els contes ajuden molt als infants en temes tan diversos com: l’arribada d’un nou germà, la gelosia cap aquest, el dol per la pèrdua d’un ésser estimat, les pors infantils, la gestió de les emocions…

       

      Els contes són fantàstics en aquest sentit, perquè obren finestres a la comunicació i al diàleg i ens ajuden a entendre millor tant el món que ens envolta com el nostre món interior

       

       

      8. Judith també estàs involucrada en un altre projecte que es diu “Tiempo de infancia” i que defensa la infància sense presses. Explica’ns una en què consisteix…

      Aquest projecte neix de la necessitat de connectar i compartir també en el món real, no només en el món 2.0. Junt amb la Yessica de Rejuega pretenem crear un espai virtual però sobre tot físic on compartir la nostra mirada cap a la infància i la nostra manera d’entendre l’educació i la criança dels nostres fills, una mirada basada en el respecte: respecte cap als infants com a persones i cap als seus ritmes d’aprenentatge. I també volem reivindicar la necessitat vital que tenen els nens i nenes de disposar de temps: temps per créixer, per jugar, per gaudir, per experimentar, per observar,… temps per compartir amb nosaltres i per créixer sense presses. Fem trobades de mares, pares, educadors i tota persona interessada en el món de la infància un cop al mes amb un ponent que ens parla d’algun tema d’interès i que ens fa reflexionar i millorar en la bonica però difícil tasca d’educar i acompanyar als nostres fills en el seu creixement com a persones.

       

       

      CPL4

       

       

      9. Les presses d’avui dia fa que expliquem/llegim/mirem molts menys contes i llibres?

      Crec que sí, i també l’aparició de les noves tecnologies. S’ha perdut el costum de portar un llibre a sobre per aquells moments que cal esperar, com en un viatge, un restaurant o la sala d’espera del metge. Cal recuperar aquest costum i allunyar els nens i nenes del recurs fàcil de la tableta o el mòbil.

       

      10. Quina és la millor conjuntura (temps, ambientació, espai, estat d’ànim de l’infant, etc.) per començar a explicar un conte? És recomanable establir un horari de lectura?

      Hem de tenir en compte que, per sobre de tot, el moment de lectura compartida amb els nostres fills ha de ser una experiència emocionalment positiva, un moment de gaudi i de plaer. Només així estarem vinculant l’acció de llegir amb quelcom que voldran repetir. Per tant, no cal forçar, ni obligar, ni dirigir. Si el nen o nena no està receptiu, està massa cansat o està entretingut amb alguna altra activitat, és molt millor que ho deixem per un altre moment.

      Tot i així, establir un horari fix (però no hermètic) és un bon recurs per fomentar la lectura i seria convenient que totes les famílies disposessin d’aquest espai reservat expressament a la seva agenda per gaudir junts de la lectura. El motiu: la rutina crea l’hàbit. Cal buscar un moment relaxat i sense presses i ser constant, molt constant. Així els nens s’acostumen a llegir una mica cada dia i ho troben a faltar quan no ho fem. Per mi el millor moment és abans de dormir, però cada família ha de trobar el seu horari en funció de la seva pròpia organització familiar.

       

      Cal buscar un moment relaxat i sense presses i ser constant, molt constant. Així els nens s’acostumen a llegir una mica cada dia i ho troben a faltar quan no ho fem

       

      11. Per últim, tenim la Diada de Sant Jordi a la cantonada i no puc deixar de demanar-te que ens facis alguna recomanació: 

      • Un conte apte per a tota la família, petits, mitjans i grans

      La veritat és que els àlbums il·lustrats no tenen edat, un que a casa ens enamora a tots és El moment perfecte de la Susanna Isern.

      • Un conte per a un nen o nena que està aprenent a llegir i està molt motivat.

      Hi ha dos col·leccions noves que són fantàstiques per primers lectors: “Hopi” i “Aprenent de cavaller”.

      • Un conte per a un infant que pregunta molt sobre temps remots (època dels dinosaures, els primers homes, etc.)

      A casa ens encanta “Desde entonces hasta ahora”, un llibre fantàstic per aprendre sobre l’evolució.

      També el de “Dinosaures, gegants prehistòrics” o, com a llibre joc molt divertit, “El llibre boig del dinosaures”.

      • Un conte per a un nen o nena que li costa estar quiet 5 minuts.

      En aquest cas us cal un conte que sigui molt interactiu, que animi al petit lector a estar atent i a participar de la lectura. Per exemple un conte amb pestanyes i finestretes o desplegables o sons o de buscar i trobar o molt sorprenent com ara “ Què s’amaga dins del bosc?

      • Un conte o contes que els ajudi a valorar-se ells mateixos.

      N’hi molts però ara mateix a les llibreries podeu trobar la novetat “Conifanta”, la història d’un animal que no sap ben bé qui és i fa un viatge per descobrir la seva pròpia identitat. És un bonic i divertit relat sobre l’autoestima, la diversitat, l’autoconeixement i l’acceptació d’un mateix.

       

      Si encara no coneixeu el Club Peques Lectores no deixeu de visitar el bloc, segur que serà amor a primera vista!

       

      Categories: Bloc, Fills