fbpx

Anna Gómez. Com preparar-se pel part i recuperar-se durant el post part.

prepart i postpart

      Anna Gómez, fisioterapeuta especialitzada en el sòl pèlvic, prepart i postpart ens explica per què és important preparar-se pel part, inclosa la necessitat de fer exercici. També informa de les problemàtiques més habituals després de donar a llum i en què consisteixen les classes i els tractaments per prevenir i recuperar-se físicament.

      Per què és recomanable fer un curs de prepart

      Jo recomanaria fer un curs per adquirir nocions bàsiques com d’exercicis per alleugerir els mals d’esquena, dolors típics de l’embaràs, molèsties a la pelvis i també és una manera per rebre la informació que et donarà tranquil·litat pel moment del part.

      En què consisteix el curs de prepart?

      Normalment el curs està estructurat en 8 sessión d’una hora a la setmana, quatre de les quals normalment són teòriques i les altres d’exercicis. Les teòriques estan obertes a la parella que acompanyarà la dona en el moment del part, parlem del dia del part, el massatge perineal, una pinzellada de lactància, quins exercicis d’estiraments els hi pot fer la parella en la fase de la dilatació.

      La part d’exercicis, treballem coses que a casa també podran aplicar.

      És recomanable fer esport durant l’embaràs?

      I tant, sí! Però cal tenir clar d’on venim. No és el mateix una noia que és esportista i ja tenia un cert nivell d’activitat abans de quedar-se embarassada, que una noia totalment sedentària. Però sí que es recomana moltíssim, cadascú en el seu nivell, quan es queda embarassada vagi introduint una mica d’activitat física. Li anirà bé per controlar les molèsties durant l’embaràs. Pel bebè també serà positiu que la seva mare estigui preparada físicament de cara al moment del part, que és un esforç important.

      Fins quan és recomanable fer esport durant l’embaràs?

      Fins al final! Simplement cal anar-ho readaptant. A mesura que s’acosta la data prevista del part s’insistirà més en moviments de pelvis, més relaxació i no tant una tonificació que es faria més en el principi de l’embaràs. Fins a l’últim dia l’embarassada pot estar fent una activitat física.

      Per què és interessant fer un curs de postpart?

      El postpart és molt important per recuperar al màxim el sòl pèlvic, faixa abdominal i, de cara a si hi ha un altre embaràs, que no ens puguem trobar amb altres problemes com per exemple incontinències urinàries.

      Quin és el moment idoni per començar el curs de postpart?

      Si ha sigut un part vaginal, hauria de ser cap a la sisena setmana i si ha sigut una cesària, es recomana al cap de 8 setmanes. Sempre és interessant que sigui un especialista amb sòl pèlvic perquè bans de començar amb grups o activitats físiques, faci una valoració des de l’àmbit funcional de tota la faixa abdominal i com repercuteix al sòl pèlvic. A partir d’això a cada noia se li recomanarà un tractament específic.

      Quins són els principals problemes que es troben les dones després de parir?

      Moltes vegades en el post part et trobes problemes d’incontinència, pot ser lleugera/emetent però hem d’aconseguir que se solucioni de pressa.

      També es troben molts dolors musculars a causa de la falta de força als músculs i a conseqüència d’esforços que fan constantment amb la lactància i el porteig dels bebès i que potser no és el millor moment per realitzar-los.

      Si hi ha hagut episiotomia, ens podem trobar dolors quan reprenen relacions sexuals amb coit, musculatura excessivament tensa que fa que no hi hagi una bona penetració.

      En casos de cesàries també veiem moltes adherències de la cicatriu i que cal anar tractant. En cas contrari podrien aparèixer dolors a la part de la pelvis.

      En què consisteix el curs de postpart?

      La primera visita del curs de postpart és sempre individual: Faig la història clínica, la mare m’explica com ha anat el part, com han viscut l’experiència, com es troba, quins canvis troben també en l’àmbit ginecològic. En funció d’això, dins de l’àmbit de la fisioteràpia, cal valorar com està el diafragma i l’abdomen (dèbil o no). També faig un tacte vaginal per veure la força de la musculatura i tots els possibles dolors que puguin tenir.

      Si no hi ha grans problemes, es pot fer una recuperació més grupal amb hipopressius i bàsicament de tonificació de faixa abdominal. El seguiment però, és individual i es respecta el ritme de recuperació de cada noia.

      Si hi ha problemes en les relacions o adherencies de la cicatriu, aleshores fem tractaments amb indiba, amb massatges i estiraments. L’electroestimulació s’utilitza quan manca força al sòl pèlvic, que són uns corrents a dins la vagina per anar despertant aquesta musculatura. Aquests tractaments es farien individualment.

      Per acabar, sempre m’agrada fer una última visita amb la mare per valorar com estan en aquell moment i veure si se li pot donar l’alta o se li han de recomanar exercissis a casa.

      Mira l’entrevista en vídeo:

      Categories: Bloc, Blog, Embaràs, Entrevista, Salut