El repte de gestionar les emocions

Nen Preocupat

      Què són les emocions? Com les gestionem? Són les emocions en els més petits i petites iguals que en els adults?

      Quan atenem a la consulta un pare i/o una mare que ens expliquen les rebequeries del seu fill o filla, que plora sovint, que s’enfada molt…, ens trobem amb un infant que no gestiona correctament les seves emocions. Per què? Perquè n’està aprenent, perquè encara no en sap. I, com en tot, cada infant va al seu ritme.

       

      Quan la gestió de les emocions afecta la vida quotidiana de l’infant

      Normalment acudim al psicòleg o psicòloga quan aquesta gestió de les emocions afecta el dia a dia del nen o nena. Ens podem trobar que hi ha una afectació en el seu rendiment acadèmic, dificultats en les relacions amb altres companys i companyes i/o amb la família, o fins i tot observem que dorm i/o menja més o menys del que és habitual.

       

      Però és que hem d’evitar que els nens i nenes s’enfadin o es posin tristos? No, ni pensar-ho! Totes les emocions les hem de sentir, d’experimentar, encara que siguin “negatives”. Perquè si no és avui, serà demà que els petits de casa les acabaran vivint i el que han d’aprendre és com gestionar-les.

      Per tant, les emocions les sentim tots i totes, encara que amb més o menys intensitat i de manera diferent en una determinada situació a les d’una altra persona. I podem sentir més d’una emoció a la vegada. Els nostres fills i filles també.

       

       

      Com ajudem a l’infant a gestionar les emocions?

      Primer de tot, necessitem posar nom a allò que està sentint, posar nom a l’emoció: “sembla que estàs enfadat/ada perquè marxem del parc”.

      A continuació, l’acompanyem i fem la comprensió de la situació: “t’entenc, a mi també m’agradaria quedar-me una estona més jugant amb tu”.

      Després, per fer la rebequeria més curta o menys intensa, li expliquem el motiu, “aviat serà fosc, hem de marxar a casa perquè toca dutxa”, i li oferim una distracció: “voldràs posar aquelles joguines d’aigua avui a la banyera?”.

      En casos més difícils, on el nen o nena pega, dóna puntades de peu o es tira a terra, hem d’oferir alternatives a l’expressió de l’emoció. Podem tenir a casa un racó de les emocions, on anar quan estem nerviosos o enfadats per tal de relaxar-nos, o podem tenir un coixí on donar cops i així ningú es fa mal. En aquests casos, cal buscar de quina manera la criatura pot treure el que sent, sense fer mal ni fer-se mal.

      Seure a taula i compartir situacions diferents que ens han fet sentir una emoció o l’altra, tenir jocs a casa on treballar-les o llegir contes conjuntament sobre les emocions són grans recursos.

      I recordem sempre que som models per a ells. Per tant, com gestionem nosaltres les nostres pròpies emocions també és un model de com ho faran els petits.

       

      Susana Mayorgas
      Psicóloga infantojuvenil de l’Espai Gut
      Col. Núm. 17501 

       

       

      Summary
      El repte de gestionar les emocions
      Article Name
      El repte de gestionar les emocions
      Description
      Totes les emocions les hem de sentir, encara que siguin “negatives”. La clau és com les gestionem. Ajuda al teu marrec a aprendre a gestionar-les.
      Author
      Publisher Name
      Marrecs&Co.
      Categories: Bloc, Blog, Educació, Fills, Psicologia infantil