fbpx

Estic embarassada, què puc menjar?

      El Dr. Pere Font (ginecòleg), ens dóna les claus per una adequada alimentació durant l’embaràs.

       

      L’alimentació humana ha estat una de les grans variants en la millora de la salut, en general, i de les embarassades i nadons en particular.

       

      En els darrers anys hem assistit a una caiguda de les malalties durant la gestació i a una quasi desaparició de malformacions fetals. Tot això, sens dubte, ha estat gràcies a un canvi en els costums alimentaris. Una bona dieta, ben variada, és una bona assegurança perquè tot vagi bé durant la gestació.

       

      No hi ha aliments prohibits

      S’ha parlat molt de què s’ha de menjar i jo repeteixo: de tot! Fruites, verdures, cereals, carn, peix, ous, etc. És millor menjar poc moltes vegades al dia (cinc) que menjar molt poques vegades al dia. Cal no oblidar que és bo beure molta aigua al dia (al voltant del litre i mig a dos litres diaris).

       

      No hi ha aliments prohibits, però si aliments poc saludables, com per exemple els greixos en general, o els aliments que aporten pocs nutrients i són molt calòrics, com bona part de la pastisseria.

       

      Per sort, vivim en una societat on les menges estan molt controlades i tot el que es ven en el mercat està molt revisat. La toxoplasmosi o la listeriosi no forma part dels nostres problemes habituals de salut (els veterinaris ho controlen molt bé). Això vol dir que cal extremar precaucions en aliments que provenen de llocs poc coneguts, excessivament artesanals o amb una higiene dubtosa, encara que siguin molt ecològics.

       

      La toxoplasmosi o la listeriosi no forma part dels nostres problemes habituals de salut (els veterinaris ho controlen molt bé).

       

      Aquestes menges com menys elaborades estiguin millor. La planxa o la brasa són molt bones, i no calen grans cuinats, ni salses complicades. L’oli d’oliva per cuinar o amanir és el millor. El consum de sal s’ha de reduir tot el que es pugui. S’ha de recordar que per sopar és millor no menjar aliments crus, que són més difícils de pair.

       

      Amanida

       

      Dieta variada i equilibrada, evitant grans quantitats

      Aquesta dieta ha d’incloure unes tres racions de verdures o hortalisses, tres de fruita, dues racions de proteïnes amb carn, ous o peix, cinc racions de cereals amb pa, arròs o pasta, i tres racions de productes que portin calci com llet, iogurts o formatges. Cal no oblidar l’oli i els fruits secs (de tres a sis racions, dia) que aporten greixos insaturats (molt bons per la salut), proteïnes, fibra, antioxidants i molts minerals.

       

      Moltes vegades el problema està a definir que és una ració. Durant l’embaràs es té gana i es tendeix a fer les racions més que generoses. Per això la podríem definir com la quantitat normal de menjar que cap en un plat de mida normal. Cadascú ha de valorar que és el “normal”. En el cas de les fruites pot ser una peça de fruita en les de mida mitjana, un tall en les de mida gran i una tassa de llet en les de mida petita, i en les hortalisses de 150 a 200 grams un cop cuita. En cas de ser sucs són uns 150 mil·lilitres, més o menys un got. La llet és un tassó, 2 iogurts o 150 grams de formatge, que millor que sigui tendre (evitar el semi curat o curat). La carn uns 100 grams i els cereals (en cru) uns 80 grams. El pa és uns 60 grams i la pasta també uns 80 grams en cru. Per acabar l’oli és una cullerada sopera i els fruits secs uns 25 grams.

       

      Aliments aconsellats i aliments que cal limitar

      Amb tot això tenim que els aliments aconsellats són: Amanides, fruita fresca, formatges tendres, pa integral, carn, pollastre, verdura, ous, iogurt, peix blanc i blau, llet, margarina, aigua mineral sense gas.

       

      Els aliments que cal limitar: Productes de xarcuteria, fregits en general, salaons, salses, carn crua o fregida, líquids alcohòlics, peixos fumats, picants, fècula en excés, espècies, dolços o bombons, sucres, xocolata i líquids gasosos. Darrerament, a aquesta llista s’hi ha afegit el peix espasa, tauró i tonyina vermella (peixos força infreqüents a la nostra dieta) per l’alt contingut en mercuri. També és millor controlar el consum de tonyina en llauna.

       

      En definitiva, quan s’està construint un nen/a, com millor és el material que fem servir millor serà el resultat final.

       

      Dr. Pere Font
      Ginecòleg

       

      Foto capçalera

      Categories: Bloc, Embaràs, Salut