Et demana una mascota? hi ha motius per concedir-li el desig.

una nena i un gat

      És cap als 4-5 anys quan les criatures demanen tenir un animal a casa per jugar i cuidar-lo. Tant si els pares són favorables o no a concedir-los el desig, val la pena mesurar amb calma tot el què comporta. És fàcil veure les incomoditats i les obligacions que acompanyen els animals de companyia, però també existeixen punts positius i, més concretament, avantatges pel desenvolupament del vostre fill.

       

      Un estudi recent demostra els petits de casa voldrien tenir un gos, un gat o algun tipus de mascota de forma generalitzada. L’any passat la Fundació Affinity va portar a terme l’estudi “Nens i Animals 2015”. Aquest ens revela que el 90% dels nens que es van preguntar estarien disposats a renunciar a part del seu temps per cuidar l’animal, el 80% no els hi faria res prescindir d’una joguina a canvi d’una pel seu gos o gat i el 75% estarien disposats a llevar-se d’hora el cap de setmana per treure’l a passejar.

      Malgrat la seva il·lusió, són massa petits per ser conscients de la part més carregosa de tenir una mascota. Sou els pares qui heu de posar seny i tenir en compte la feina i les obligacions que comporta un animal domèstic. També tenir en compte les circumstàncies pròpies de la família, com ara l’espai i el temps que podreu dedicar a l’animal o els recursos econòmics que esteu disposats a destinar pel menjar i les visites al veterinari. Fins i tot, cal que us pregunteu fins a quin punt us agraden els animals i les ganes que teniu de cuidar-vos-en; no confieu que el cuidaran els vostres fills (per més que s’hi comprometin), en major o menor mesura us n’haureu de fer càrrec els adults de casa.

      un nen, un gos i un gat

      Considereu també les particularitats i les necessitats de l’animal que teniu previst acollir. No cal dir que no és el mateix un gos, que una fura o un peixet taronja. Ara bé, dins l’univers dels gossos, tampoc és el mateix un Golden Retrevier, un Rottweiler o un Husky Siberià. Continuant amb l’exemple caní, les diferents races poden variar en funció de la mida de l’animal (miniatura, petit, mitjà, gran, gegant), el nivell d’activitat (més de 30 minuts, de 20 a 30 minuts, menys de 20 minuts al dia) i el seu temperament (Actiu, passiu, sociable, afectiu i fidel).

       

      Eviteu escollir una mascota (només) per la seva estètica: Informeu-vos llegint llibres, demaneu assessorament a criadors o veterinaris i documenteu-vos tant com sigui possible.

      Hem quedat que és important ser realista i tenir en compte els pros i contres d’adoptar un animal a la família, per assegurar-se una convivència enriquidora per a totes les parts. A partir d’aquesta premissa però, tenim alguns arguments afegits, per a famílies amb fills petits, a favor de viure amb animals. No només són font d’entreteniment i d’afecte, també poden aportar grans avantatges en el desenvolupament dels vostres fills a nivell físic, social, emocional i cognitiu.

       

      A nivell Físic: “Les mascotes proporcionen incentius per córrer i exercitar les habilitats motores”

      Ens ho explica la Doctora Sheryl Dickstein, Directora d’Educació Humana de l’Associació Americana per la prevenció de la crueltat als animals (ASPCA).
      Sortir a passejar el gos o córrer pel pati tirant-li la pilota és una bona manera perquè el quiso s’esbargeixi i es cansi però també un bon motiu perquè els nens interrompin activitats sedentàries i a dins de casa. Posar-li el menjar, l’aigua o respatllar-lo també es poden convertir en bones practiques per desenvolupar habilitats motrius fines. Superviseu i guieu les tasques per garantir la seguretat de la criatura i l’animal.

       

      A nivell social: Les mascotes poden ser un eficient facilitador de relacions socials.

      Un animal és sovint un pol d’atracció de canalla. Per tant es pot convertir en una bona excusa d’interacció entre un nen tímid i amb dificultats per socialitzar-se i els seus potencials companys de joc.

      A més, els animals són objectes socials per a les criatures, per la naturalesa de les seves relacions. Esdevenen un bon entrenament per emprendre relacions socials, perquè ens accepten tal com som.

       

      A nivell emocional: Els animals també poden ser catalitzadors de l’autoestima i el sentit de responsabilitat.

      A mesura que els petits de casa van creixent i augmenten les seves responsabilitats envers la mascota de casa, s’enforteix també la confiança en si mateix. Dickstein aclareix que no és l’animal qui ensenya al nen a ser responsable, sinó el mitjà, aquesta tasca correspon als pares.

      Els adults han d’assignar tasques que s’adeqüin a l’edat de la criatura, assegurant la seva seguretat física i emocional i de l’animal. Als 3 anys poden omplir el plat de menjar. Als 5 anys, poden començar a exercir algunes tasques de neteja de l’animal i del seu espai. Cap als 11 anys el podran treure a passejar (en funció de les dimensions, la força que tingui i el temperament del gos) i a mesura que s’acostin a l’adolescència podran anar assumint la totalitat d’obligacions.

       

      A nivell cognitiu: La mascota pot ser una bona motivació per adquirir nous coneixements.

      A mesura que els fills creixen poden sentir la necessitat de conèixer millor la seva mascota i aprendre coses noves. Incentiveu-los a fer recerca sobre les característiques de la raça i el seu potencial. Fins i tot assistir a classes d’obediència o alguna disciplina amb l’animal pot ser una enriquidora activitat familiar. Les vistes al veterinari també es poden convertir ens una gran font d’informació i la possibilitat de fer preguntes sobre la seva mascota.

      Si malauradament no teniu el seu animal preferit a casa o mascota desitjada, per la raó que sigui, és obvi que també el podeu encoratjar a investigar i documentar-se sobre les seves particularitats. L’aprenentatge mogut per l’interès i la motivació és de gran qualitat. Acompanyeu-lo i guieu-lo en la seva recerca.

       

      Teniu alguna mascota a casa? quina relació tenen amb els vostres fills? Expliqueu-nos de quina manera enriqueixen o perjudiquen la vostra vida familiar.

      Foto capçalera: https://pixabay.com/en/kids-boy-girls-beach-hope-chairs-500731/
      Foto 2: https://pixabay.com/en/boy-kids-water-cute-joy-outdoor-470939/

      Categories: Bloc, Fills