Hem de complementar la dieta dels nostres fills amb omega-3?

nen llegint

      Ningú de nosaltres ens sentim prou preparats per a ser mares o pares, ni amb el primer fill, ni amb el segon… perquè la responsabilitat és enorme. Des del naixement dels nostres fills, no sabem ben bé el perquè, però l’objectiu principal passa a ser el benestar d’aquestes criatures.

       

      En els darrers temps es parla molt de la importància del consum d’omega-3 pel correcte creixement dels nens: que si en la nostra dieta no prenem prou peix, que si hem de reforçar l’aportació d’omega externament, que si és important assegurar una ingesta adequada…

       

      Què són els Omega-3?

      Els omega-3 són una família d’àcids grassos poliinsaturats que conté l’àcid alfalinolènic (ALA), l’àcid eicosapentanoic (EPA) i l’àcid docosahexaenoic (DHA). L’ALA el trobem sobretot en els aliments d’origen vegetal com ara l’oli de lli, fruita seca com les nous, en el mateix lli, en les llavors de carabassa i les de cànem; i tant l’EPA com el DHA els trobem principalment en peixos blaus com salmó, tonyina, truita de riu, seitons, i també en algues marines.
      El DHA és l’omega-3 més abundant en el cervell i exerceix sobre ell un paper estructural essencial, i tant el DHA com l’EPA són fonamentals en gran quantitat de substàncies reguladores de la funció cerebral.

       

      Per què són tant importants?

      És cert que ja s’han fet diversos estudis, fonamentalment en nounats, que vinculen la millora cognitiva i el desenvolupament de la visió amb la ingesta de DHA durant l’embaràs, cosa que va fer pensar en la importància que podria tenir en el creixement i desenvolupament en els anys posteriors.

       

      Efectivament diversos estudis ja han demostrat els efectes beneficiosos significatius en l’aprenentatge de regles, tasques executives, vocabulari i fins i tot als 6 anys en el coeficient intel·lectual. És a dir, que la complementació amb omega-3 ajuda al desenvolupament cognitiu i neurològic del nen, no només durant l’etapa fetal sinó a més llarg termini.

       

      És evident, que encara ens manca molta informació respecte al cervell i el seu desenvolupament, però avui dia, sí que podem concloure que la complementació amb DHA ha demostrat ser eficaç i segura en la millora de les habilitats de lectura, quan hi ha baix rendiment escolar, en la memòria, la conducta, l’aprenentatge i també en el procés del son dels nens. També és destacable els efectes beneficiosos que poden tenir en trastorns neurològics com la dislèxia, el desenvolupament de la coordinació, TDAH…

       

      Així doncs, com el cervell del nen creix, cal assegurar-se que pren suficient DHA sobretot els primers anys, ja que són crucials per al bon desenvolupament d’aquest. Com a pares i mares seria convenient plantejar-nos una ingesta externa d’omega-3 a l’inici del curs escolar per ajudar-los a desenvolupar el seu màxim potencial.

       

      Com escollim un bon Omega-3?

      Com que els suplements d’omega 3 es fan a base d’olis de peix, fins fa poc resultava un repte aconseguir que els nens ho prenguessin per la forta olor i gust de peix que tenien. Però això s’ha acabat. Ara la tecnologia alimentària permet desenvolupar un omega 3 infantil amb un excel·lent sabor i atractiva presentació que els nens no només no rebutjaran sinó que apreciaran com si es tractés d’una llaminadura.

       

      A l’hora d’escollir, a més del bon gust i aroma, cal buscar que sigui 100% natural i estigui obtingut en fred sense utilitzar en cap moment ni dissolvents químics ni mètodes de destil·lació. D’aquesta manera, a més de conservar l’omega 3 totalment biodisponible, es conserven altres nutrients que estan en l’oli de forma natural com la vitamina D3 (desenvolupament ossi òptim) i la vitamina A.
      Cal buscar l’etiqueta del producte que porti una adequada proporció de DHA i EPA que garanteixi que per dosi diària aportin un mínim de 230 mg de DHA i 60 mg d’EPA.

       

      En definitiva, l’omega 3 ajuda al cervell dels nens a desenvolupar el seu màxim potencial ja que millora la connexió entre les neurones i repercuteix en la seva capacitat d’aprenentatge, intel·ligència, atenció, concentració, equilibri, memòria i agudesa visual. La dieta mediterrània tot i ser una de les més completes i saludables, ens fa tenir mancances d’omegas 3 degut al poc peix blau que mengem en general. Per tant, la nostra recomanació seria prèvia consulta amb el pediatra, donar aquesta complementació totalment segura i avalada per estudis científics, per afrontar el nou curs que ens espera.

       

      Farmàcia Serra López

       

      Font: Megafort Pharma, S.L., Santiveri
      Categories: Bloc, Fills