Llavors d’atenció, la pràctica de mindfulness amb nens

Minfulness con niños

      L’origen de mindfulness 

      A finals dels anys 70, el Dr. Jon Kabat-Zinn, del Centre mèdic de la Universitat de Massachusetts, va desenvolupar un programa de Mindfulness orientat a reduir l’estrès i a millorar la resiliència.

      Jon Kabat-Zinn va portar a l’àmbit hospitalari una pràctica monàstica tradicional, com és la meditació budista, que va néixer per alleugerir el sofriment humà. Des de llavors, milers de persones han seguit el programa de MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction o Reducció de l’estrès basat en mindfulness) per reduir l’ansietat i l’estrès i combatre el dolor crònic.

      Els darrers descobriments de la neurociència asseveren que la pràctica continuada de Mindfulness pot arribar a transformar el cervell d’una persona.

      Els beneficis de Mindfulness es posen en evidència en tres àmbits:

      • Salut i benestar personal: reducció de l’estrès i de l’ansietat, prevenció de la depressió i, per tant, augmenta la salut.
      • La qualitat del treball: a l’augmentar l’atenció, disminueixen les errades. Augmenta creativitat, la consciència en la presa de decisions, millora de la concentració.
      • En la qualitat de les relacions: a l’augmentar l’empatia, disminueix l’agressivitat i facilita les relacions de col·laboració.

       

      Què és mindfulness?

      Podríem dir que Mindfulness és la consciència especial que sorgeix quan prestem atenció, de forma deliberada, al moment present i sense judicis. Sense deixar-nos portar per com hauria de ser, allò que està succeint, i estant en com és realment.

      Habitualment, la nostra ment vagareja, sense orientació, saltant d’una imatge a una altra, d’uns pensaments a uns altres, i d’un temps a un altre. Tanmateix, bona part del temps, funcionem mecànicament, amb el pilot automàtic encès, sense consciència del que estem fent o experimentant. Mindfulness, o consciència plena, ens ajuda a adonar-nos (sense deixar-nos arrossegar per ella) de la pròpia activitat interna (sensacions, emocions, impulsos, pensaments) que s’està experimentat en el moment present, ajudant-nos a reduir la divagació de la ment.

       

      Minfulness i nens

       

      Mindfulness i els nens

      Un dels principals beneficis de la pràctica de Mindfulness és la millora de la capacitat d’atenció. No podem oblidar que l’atenció juga un paper fonamental en l’aprenentatge dels infants. Hi ha evidències científiques que afirmen que l’aprenentatge, l’atenció i la memòria estan influïts per les emocions. És per tot això que, també, el Mindfulness esdevé una pràctica adient per introduir a infants i adolescents.

      L’objectiu d’introduir aquesta pràctica entre els menuts és cultivar i potenciar la capacitat de focalitzar l’atenció per tal que prenguin consciència de les emocions i les sensacions corporals que els acompanyen, instant rere instant. La pràctica del Mindfulness els ajuda a mantenir-se connectats i arrelats al present, alhora que els facilita eines per identificar i regular les emocions, ajudant-los a desenvolupar la intel·ligència emocional.

      Hi ha evidències científiques que la pràctica de Mindfulness és adient en nens que pateixen TDHA, ja que millora llur capacitat d’atenció. També, millora el rendiment acadèmic i l’empatia, i disminueix l’agressivitat.

       

       

      Com posar en pràctica el Mindfulness en l’àmbit domèstic i escolar

      Si volem que els infants siguin més conscients i estiguin més presents, caldrà que tant els mestres, com educadors i, fins i tot, els progenitors practiquin aquesta forma d’estar presents. La millor forma de transmetre el Mindfulness és encarnant-lo, ja que els infants fan allò que veuen, imitant la conducta dels adults.

      La pràctica del Mindfulness no s’ha d’imposar i es pot practicar amb nens a partir dels 4 anys. La millor manera d’introduir la consciència plena als infants és com un joc que els permet compartir i experimentar sense caure en la competitivitat. Per exemple, jocs d’atenció que es poden practicar de camí a l’escola (recordar cinc coses que veiem mentre anem a l’escola; trobar objectes d’un determinat color; portar l’atenció a les sensacions: el vent, la carícia del sol, la son, la gana, etc.).

      A l’escola, és interessant introduir petites càpsules d’atenció que es poden aplicar al llarg del dia. Per exemple, uns moments d’atenció a la respiració, al matí, a l’arribar a classe i a l’acabar la jornada escolar. Al matí, aquesta petita pausa, ajudarà l’infant a focalitzat l’atenció i, abans de marxar cap a casa, li permetrà prendre consciència de com se sent i de com ha estat i ha acabat el dia. La pràctica de la regulació emocional pot esdevenir una eina de gran utilitat en aquells moments que l’infant, sigui per la causa que sigui, es desborda emocionalment.

      Com a instructora i persona compromesa amb la pràctica de Mindfulness us convido a introduir aquesta pràctica en el vostre dia a dia. Viure en un estat de plena consciència significa estar oberts a la vida. Viure en un estat d’atenció plena és abraçar la vida i trobar-hi un espai per créixer.

       

      Taller de Mindfulness

      Per les famílies que estiguin interessades a conèixer en més profunditat el Mindfulness i com aplicar-ho amb els més joves,  la Pilar ens proposa un Taller de Mindfulness per a nens i adolescents que impartirà a l’Espai Sacra de Terrassa, el 10 de Febrer.

       

      Pilar Viciana
      Formadora i assessora personal i en dol
      Instructora acreditada en reducció de l’estrès a través del mindfulness (MBSR)
      Counselling integratiu-relacional de dol i pèrdues

       

      Font foto de capçalera
      Font de la segona foto

       

      Categories: Bloc, Fills, Psicologia infantil, Salut