fbpx

Com podem mantenir la màgia del Nadal?

      Aquest moment de l’any els infants i les seves famílies s’emocionen i s’il·lusionen amb l’arribada del nadal i les sorpreses i els regals del Pare Noel, el tió, l’arbre de nadal i els Reis Mags. Per a molts pares i mares també és un moment en què sorgeixen preguntes que sovint tenen respostes complexes i presenten força controvèrsia en la societat actual: Com podem mantenir la màgia pels més petits? Com podem gestionar els dubtes que tenen? Com organitzar els diferents regals que reben? I per últim, essent una de les preguntes més comunes: És convenient mentir als nostres fills i filles quan sabem que la criança més saludable i conscient és aquella basada amb la confiança?

       

      El gran engany

      En un article recentment publicat a la revista Lancet Psychiatry posa de manifest que la confiança dels infants cap a les seves famílies es pot veure afectada per la mentida sobre el Pare Noel i els Reis Mags. D’altra banda, altres experts es pregunten si mentir sobre aquest fet de manera aïllada afecta realment als nens i a la seva relació amb els seus pares.

       

      En primer lloc, cal analitzar fins a quin punt els esdeveniments del Nadal es poden considerar una mentida individual, que pot afectar a la relació de confiança amb el teu fill o filla, o bé pot convertir-se en el millor “engany” de la seva vida. Un “engany” que ha permès uns anys especialment màgics, amb moltes il·lusions i intriga, que els converteixen en moments molt especials. Així com un sentiment particular d’aquesta època de l’any que sol mantenir-se durant l’edat adulta i al llarg de tota la vida.

       

      En segon lloc, no podem obviar que el que més fomenta una relació afectiva saludable entre pares i fills és la confiança, l’amor, el respecte i un vincle basat en la franquesa i la sinceritat. Si be és cert que participar en aquesta mentida és una decisió única de cada família, cal tenir en compte que és una mentida social i un engany general on tant les escoles, l’entorn dels infants, com els mitjans de comunicació s’hi troben implicats.

       

      Pare Noel

      La capacitat imaginativa dels infants

      A més, la infància és un període en el que la capacitat d’imaginació, el pensament simbòlic, el fet de creure en coses que no podem veure ni tocar és totalment rellevant i molt plaent. Els processos de maduració cerebral ens expliquen perquè durant aquest període de temps els infants tenen una lògica il·lògica i poden gaudir, jugar i aprendre a través de confondre la fantasia amb la realitat i entusiasmar-se d’una manera molt més intensa de qualsevol estímul del seu entorn. És un període vital on els esquemes mentals són més nous, menys condicionats, hi ha menys prejudicis i el pensament racional i la intel·ligència executiva es troben en ple desenvolupament. És gràcies a aquesta imaginació que es construeix el pensament que els permet comprendre la realitat, relacionar-se i desenvolupar-se com a individus. De fet, la maduració cerebral no finalitza fins passada l’adolescència i ho fa mitjançant la interacció constant amb l’entorn.

       

      Un dels aspectes més importants és que els adults no perdem la perspectiva que pels infants és un joc, una fantasia de les festes nadalenques amb alguns tocs de realitat. Ells mateixos van marcant el ritme de la informació que no comprenen i que els manca. Sens dubte, un infant emocionalment sa no ha de tenir dificultats per gestionar un “engany”, especialment, quan aquest es dóna de manera acompanyada i respectuosa, i s’ofereix un raonament sincer i lògic de la situació.

       

      La majoria de situacions en què els infants pregunten als adults sobre dubtes es resolen amb creativitat, enginy i sabent comunicar de manera adequada la informació que els hi volem oferir.

       

      Què podem fer quan ens pregunten sobre alguna incongruència del Nadal?

       

      • No s’aconsella explicar exhaustivament i enrotllar-se excessivament intentant explicar el que és inexplicable. No és necessari oferir mentides molt complexes ni donar més informació ni justificacions que no han preguntat.

       

      • Es recomana explicar les coses de manera senzilla, tranquil·la i intentant introduir conceptes com “són màgics”, “es poden trobar a tot arreu”, “mai se sap què pot passar”, “és temps de sorpreses i que ens deixem sorprendre”.

       

      • No cal donar tota la informació ni explicar-ho tot, i menys de cop. Es poden explicar algunes incongruències, aquelles més obvies i més clares, i esperar més temps per les altres. Seguir el ritme particular de cada infant. Davant de preguntes concretes, respostes concretes.

       

      • No tenir por ni preocupar-nos excessivament de les situacions que poden ser incongruents. Intentar comunicar-ho de manera agradable, relaxada i amb sentit de l’humor.

       

       

      I finalment, quan arribi la pregunta?

      Donar una resposta honesta, mostrar molta empatia i explicar de manera raonada el sentit del seu millor “engany”. Compartir la situació amb la nostra experiència quan érem infants i intentar que ens ajudin a seguir la màgia pels més menuts que encara creuen que tot és possible.

       

       

      Els regals

      D’altra banda, i per anar acabant, si seguim analitzant algunes de les reflexions dels pares durant aquests dies, apareix el tema dels regals. Quants regals donem als nostres fills i filles durant aquestes festes?

       

      Estudis en psicologia social semblen confirmar la teoria que “menos es más”. Si volem transmetre als nostres fills valors relacionats amb la generositat, la cooperació, l’esforç, la consciència social i que els objectes materials no són necessaris per a la nostra felicitat i el nostre benestar, és interessant reflexionar sobre els regals que donem. De fet, la quantitat de regals no correlaciona amb el nivell de felicitat i alegria de la persona que els rep. Si bé es calcula que entre 3 i 5 regals per infant seria una quantitat que permetria no excedir-nos i garantir un bon nivell de satisfacció.

       

      Regals

       

      Quins regals no poden faltar per Nadal?

      • Un regal molt desitjat. És important que els infants rebin allò que realment desitgen si volem augmentar el seu benestar i complaença.

       

      • Un regal que permeti el seu desenvolupament cognitiu. Un element que es relacioni amb promoure processos d’aprenentatge. Per exemple, un conte o un llibre, un trencaclosques, un joc de fusta, un instrument o bé una activitat oberta, que tingui diversos usos i que sigui creativa.

       

      • Un regal que sigui molt útil. Un objecte que sigui pràctic pel dia a dia de l’infant. Per exemple una peça de roba, un objecte per a la seva habitació, alguna cosa per fer servir a l’escola o bé a les activitats extraescolars.

       

      Finalment, els infants són molt flexibles i s’adapten a les diferents situacions de manera ràpida i fàcil. Són capaços de viure a la realitat i al món imaginari alhora. I poden anar i venir d’un a l’altre. Així que podem mantenir la màgia de les sorpreses i les incògnites del nadal i, alhora, poden ser-ne còmplices i sumar-se a comprar alguns regals i ajudar-nos a pensar regals per les persones més properes. És a dir, es pot combinar la màgia de cada infant sense necessitat de crear segons quin tipus d’expectatives en ells.

       

      El millor consell és seguir el ritme de cada nen i nena, ja que ells van marcant el moment i la quantitat de respostes que volen sentir. L’objectiu és que la informació estigui disponible sempre que ho necessitin, sense imposicions, ni veritats absolutes, però mantenint amb humor i enginy la màgia d’aquest moment de l’any que entre tots seguim transmetent de generació a generació.

       

      Molt bones festes nadalenques per totes les famílies i una feliç entrada al nou any.

       

       

      Marta Portero
      Psicòloga
      Doctora en Neurociències.
      @martaportero3

       

      Categories: Bloc, Fills