Mares de dia, l’alternativa educativa en una llar

nens fent psico

      Per conèixer aquest perfil hem parlat amb Anna Petit, dirigeix l’Escoleta, un projecte de Mare de dia a Terrassa, i ens parla d’aquesta nova forma de criança.

       

      La Mare de Dia està a mig camí de l’escola bressol i el cangur, fa poc que ha arribat a casa nostra i de mica en mica va prenent força. A països com França, Alemanya, Suècia i el Regne Unit ja és una opció totalment consolidada. De moment, a Espanya, la figura de Mare de dia només es reconeix a Madrid, Navarra i País Basc.

       

       

      Particularitats d’una Mare de Dia

      El valor de les mares de dia rau sobretot en el binomi formació en educació infantil de l’adult i la baixa ràtio.

       

      “Una mare de dia és una educadora professional amb àmplia experiència en el món de la primera infància. Ofereix la seva pròpia llar adaptada i equipada per dur a terme un servei d’atenció i cura del menor d’entre 0 i 3 anys, en grups reduïts i un ambient acollidor i casolà. A l’Escoleta es dóna continuïtat a l’ambient familiar oferint un servei d’atenció personalitzada a l’infant.

      Aquestes característiques fan que sigui més senzill atendre, observar i identificar les veritables necessitats educatives i emocionals de cada nen i donar-los una resposta de qualitat.”

      escoleta1             escoleta2

       

      Corrents pedagògics

      El caràcter de les mares de dia porten implícita una mirada especialment respectuosa amb les necessitats de l’infant i el ritme evolutiu individual. És per això que la majoria aposten per l’educació activa i tenen referents pedagògics moderns.

       

      “Per tal de desenvolupar la tasca tant d’acompanyament com educativa, a l’Escoleta ens basem en diferents referents de la pedagogia moderna com són Waldorf, E.Pikler, Montessori. La ràtio establerta per la llei és de quatre infants per educadora, fet que afavoreix la socialització entre ells i, per altra banda, permet una atenció personalitzada per part de l’adult. “

      “Una altra de les característiques del projecte de mares de dia és que nens i nenes d’entre 0 a 3 anys conviuen junts independentment de l’edat, aprenen a respectar-se i a col·laborar entre ells; els més grans agafen certa responsabilitat i els petits s’espavilen ràpidament.”

       

       

      Programació horària

      Les mares de dia pretenen que la seva llar es converteixi en una continuació de la casa dels infants, oferint una flexibilitat total d’horaris, agilitat de canvi en funció del context i un diàleg constant amb les famílies.

       

      “El nostre projecte compta amb una programació elaborada setmanalment. Les activitats respecten les etapes evolutives dels infants i compten amb una flexibilitat a l’hora d’adaptar la programació al dia a dia dels nostres petits. Ells marquen el ritme i no tenim inconvenient en ajustar les activitats a les necessitats del moment. Tant amb les activitats programades com amb el nostre dia a dia vetllem pel benestar, la seguretat i la felicitat dels nostres infants.”

       

      Aquesta flexibilitat, òbviament, també s’aplica a les hores de descans i en l’alimentació dels infants.

       

      “La ràtio també permet una individualització pel que fa a l’alimentació i la son, adaptant la nostra tasca a les necessitats dels infants i als desitjos de la família.”

       

       

      Les famílies cada vegada més busquen una alternativa

      Les mares de dia emergeixen de la necessitat creixent, per part dels pares, de trobar una opció que els hi permeti conciliar la vida laboral i domèstica, alhora que ofereixen un entorn familiar als seus fills.

       

      “L’Escoleta neix el setembre 2015 a partir de dues famílies que confien des d’un primer moment amb el projecte i amb les persones que el formem, el curs va començar amb dos nens i vam acabar amb llista d’espera de famílies interessades, és per això que de cara al gener 2017 obrim noves places, per apropar el projecte “mare de dia” a més infants i a més famílies.”

       

      escoleta3    escoleta4    escoleta5

      L’origen de les mares de dia

      Assistante maternelle, Childminder i Tagesmütter, així és com s’anomenen les mares de dia a França, Anglaterra i Àustria respectivament, on existeixen des dels anys 70. A suècia la figura de mare de dia és encara més antiga.

       

      A Alemanya el moviment de les mares de dia va començar sent una iniciativa de mares treballadores: Es tornaven per cuidar al grup de nens un dia per setmana.

       

      A Anglaterra han comptabilitzat que el 80% d’infants menors de 3 anys estan a càrrec de mares de dia.

       

      Al principi de l’article dèiem que a aquests països és una opció educativa consolidada i no només això, els governs el consideren un servei social i el situen al mateix nivell que les escoles infantils i reben el mateix finançament.

       

       

      Les mares de dia catalanes

      A Catalunya, les mares de dia es troben situació de buit legal i per tant no es regeixen per cap normativa oficial. Hi ha un projecte de llei sobre la taula però encara no s’ha aprovat.

       

      El 2013 es va crear l’Associació Llars de criança, un dels objectius de la qual és pressionar per aconseguir la legislació d’aquesta activitat. A més, també ofereixen una xarxa de suport a les mares de dia catalanes i estableixen uns requisits bàsics per formar-ne part.

       

      Un dia a l’Escoleta

      L’Escoleta obre les portes a les 8h però els infants van arribant durant tot el matí. Un cop tots han esmorzat, inicien la jornada amb joc lliure. Els nens i nenes tenen a l’abast qualsevol material apte per a ells i que els vingui de gust utilitzar, les joguines són bàsicament fetes de material reciclat, de fusta o naturals. Intercalen aquest joc lliure amb alguna activitat programada (pintura, trasvassaments, experimentació, psicomotricitat…) i a mig matí surten al carrer. Van a algun parc de Terrassa a jugar als sorrals i als gronxadors. De seguida es fa l’hora de dinar i de fer la migdiada. La rutina de la tarda la marca cada infant segons la seva necessitat de descans, n’hi ha que dormen més i n’hi ha que dormen menys. Entre contes, converses i jocs de falda arriba el moment d’acomiadar-se fins demà.

       

      “L’Escoleta està creada amb molt d’amor i molta il·lusió, dipositant en ella les ganes de fer realitat un somni: el de fer possible una educació pausada, dolça, tranquil·la, d’acompanyament al nadó en les etapes més importants de la seva vida i fer-ho sense pressa tot gaudint amb ells de cada moment viscut.”

       

      Categories: Bebès, Bloc, Educació, Fills, Reportatge