EB Pessigolles, el bressol de l’hoquei

Repartició d'estics

      L’escola Bressol Pessigolles ens obre les portes per conèixer L’hora flick, un projecte innovador i únic, amb el que utilitzen l’hoquei, l’esport de Terrassa per excel·lència, com una excusa més per educar els seus infants.

       

      Aquest projecte és el reflex de la personalitat de l’Escola: la inquietud per oferir experiències als nens, de la seva realitat més propera, que fomentin la companyonia, el respecte, el compromís, les ganes de descobrir i explorar i el gust per l’esport.

       

      Al capdavant de L’escola Bressol Pessigolles hi ha la Lídia Mullor, que va endegar l’escola, ara fa 7 anys, amb ganes d’oferir als seus nens i nenes una escola diferent. Un espai molt familiar, respectuós amb el ritme i les necessitats de cadascun dels seus alumnes i integrat a la ciutat i al seu entorn.

       

      hora flick Pessigolles

       

      L’Origen del projecte i els col·laboradors

      La curiositat de la parella de la Lídia per l’hoquei, va ser l’origen del projecte inicialment anomenat el “Bressol de l’hoquei”.  És fill de Badalona, ciutat molt lligada al món del bàsquet, i el sorprèn el poc que es potencia aquest esport a la ciutat de Terrassa. Amb l’ajuda d’alguns pares, amb forts vincles a l’hoquei herba, van començar a temptejar el terreny per veure quines possibilitats hi havia d’introduir l’esport a l’agenda de l’escola.

       

      Molt aviat van poder comptar amb la complicitat del Matadepera 88, que es van engrescar des del primer moment amb el projecte i els hi proporcionen les monitores que dirigeixen les sessions cada dijous: La Júlia Pons, la Marta Bosque i la Mireia Font.

       

      “El que ens va engrescar a tirar-ho endavant van ser moltes coses. Que pensessin en nosaltres ja era molt, perquè ens agrada que ens tinguin en compte com a referència en l’hoquei educatiu. A més el projecte és molt nou, amb gent que té molta empenta i energies renovades.

      Ha estat un repte en molts aspectes. El primer, organitzatiu i logístic, trobar la millor fórmula de fer-ho i establir una relació entre la guarderia i l’escola d’hoquei. Però el més important ha estat en l’àmbit tècnic. Les nostres entrenadores (que hagin estat totes noies ha estat una casualitat) han hagut de reaprendre i adaptar sistemes d’entrenament a un col·lectiu que no és gens usual. Però ho han fet magníficament bé, la Marta, la Júlia i la Mireia ara tenen encara més eines pels entrenaments dels seus equips. Aquesta experiència ens ha enriquit molt en molts aspectes.

      Té conseqüències molt positives per a tots els nens, nenes i famílies senceres que s’introdueixen al món de l’esport en general i de l’hoquei en concret, del qual estem tan orgullosos dels valors que transmet. I a la llarga afavoreix a tots els clubs i escoles que ensenyem hoquei, perquè fa créixer el nombre de practicants i aficionats respecta la resta d’esports.” Joan Amorós, Director tècnic esportiu de Matadepera 88

       

      Vam preguntar a les monitores com és de diferent entrenar a nens a partir dels 4 anys (edat que comencen l’escola d’hoquei) i nens i nenes de P2, la Mireia Font ens va respondre:

       

      “Els infants de l’Escola Bressol són més petits que els de l’escola d’hoquei sí, però els objectius no són els mateixos. El primer que ens vam plantejar va ser això: què volem aconseguir? I la resposta va ser senzilla: que s’ho passin bé i que visquin l’hoquei com una experiència positiva i lúdica. Per tant, per a nosaltres la tècnica de l’hoquei no és un aspecte prioritari a treballar a l’escola bressol.”

       

      Flick, una botiga especialitzada en l’hoquei herba, també col·labora en el projecte proporcionant-los el material gratuïtament, estics i pilotes. És per això que el projecte ha agafat el nom de “L’hora del Flick“.

       

      Flick, com a empresa pionera i destacada en el món de l’hoquei, rebem moltes ofertes de patrocini, col·laboracions i ajudes dels diferents clubs d’Espanya. Aquesta però, era una iniciativa diferent i única que ens van donar l’oportunitat de formar-ne part.

      Els clubs d’hoquei i les escoles, mai s’havien plantejat oferir aquest esport a nens tan petits. Portar un estic a la mà, sembla que pugui ser perillós. Però la veritat és que al plantejar-nos el projecte, ens va semblar molt bona idea, segur i amb expectatives de futur.

      Per a nosaltres, des d’un punt de vista empresarial, pot ser un creixement de jugadors d’hoquei, la qual cosa també és molt positiu.” Clara Vancells, co-propietària de Flick

       

      Conduint la bola

       

      Però en què consisteix l’Hora del Flick?

      Al llarg del matí es treballa amb 4 grups, resultat del desdoblament de les dues classes de P2. Mentre uns fan hoquei, els altres fan psicomotricitat.

       

      La sessió s’ha plantejat amb rutines, com és habitual en una Escola Bressol, i la samarreta juga un paper molt important. La tutora del grup els hi posa la samarreta només arribar, d’aquesta manera ja saben que és dijous i que toca hoquei.

       

      El grup que li toca hoquei, desfila per la passarel·la exterior, tots amb les seves samarretes grogues, i ja comencen a saludar a les monitores que els esperen a baix al pati.

       

      El primer que fan és seure amb rotllana i passar llista. Ho fan repartint uns penjolls amb forma d’estic que hi diu el nom de cada infant.

       

      Tot seguit canten una cançó (inventada per les monitores), amb la música dels dibuixos animats “Bobobobs,” diu així:

       

      Som-hi, som-hi agafem l’estic,
      per mi l’hoquei és molt divertit,
      anem a jugar, s’ha de vigilar,
      i l’estic a terra hem de posar!!!

       

      Un cop els han fet córrer una mica per escalfar el cos, repassen les normes de l’hoquei amb l’ajuda del Pau i la Paula. Són uns personatges molt simpàtics que els hi ensenyen que:

       

      1. L’estic sempre ha d’estar a terra perquè ens podem fer mal.
      2. Agafar bé l’estic (mà dreta a baix i esquerra a dalt)
      3. Quan fem un gol xoquem les mans, i mai aixequem l’estic.

       

      Pau i Paula

       

      Arriba l’hora de repartir estics i començar els exercicis i jocs relacionats amb l’hoquei.

       

      La Mireia ens explica que els exercicis no varien massa dels que fan amb els infants de l’escola d’hoquei:

      “L’activitat programada és la mateixa, el que canvia és la manera com els infants la fan. Probablement hi ha exercicis i jocs que fem amb els infants de l’escola bressol, que també fan adults jugadors d’hoquei. La principal diferència està en la intensitat que el jugador hi posa, i l’exigència de l’entrenador o, en aquest cas, educador.
      Intentem que les activitats tinguin una durada curta, i anar variant i canviant petites consignes, perquè sigui més dinàmic i variat. A més, sempre hi afegim component lúdic: no fem exercicis, sinó jocs.
      També crec que és important destacar la necessitat que tenen els infants d’explorar lliurement les seves possibilitats, i en aquest cas, les que ofereix l’estic i la pilota. Així doncs, en l’estona dedicada a fer hoquei, sempre deixem una franja de temps on ells poden jugar de forma totalment lliure, amb l’única consigna de respectar les normes inicials, i respectar la resta de companys i companyes.”

       

      Un cop han acabat els exercicis toca recollir el material entre tots i després tornen a cantar la cançó, aquesta vegada per clausurar la sessió.

       

      Per últim, ajunten tots les mans i criden: PESSIGOLLES!!

       

      crit Pessigolles

       

      L’hora del Flick va començar després de les vacances de Setmana Santa i avui ja es pot dir que és un èxit. Els infants esperen els dijous amb moltes ganes i les educadores s’han sorprès de la rapidesa amb què han anat assimilant les seves consignes i les normes del Pau i la Paula. Algunes famílies, que mai havien contemplat l’hoquei com a possible extraescolar pel seu fill, ara s’ho plantegen seriosament. Fins i tot han suggerit a la direcció que s’ofereixi a l’escola.

       

      La Lídia ens explica que això ha sigut una prova pilot, per veure com funcionava. Veient els resultats, no només volen incorporar-ho al currículum del curs vinent, sinó que creuen que pot ser un projecte molt més ambiciós. Aplicable a altres escoles bressol per fer arribar l’esport a tots els racons de la ciutat. Per això tenen previst contactar amb diverses institucions de terrassa i del món de l’hoquei herba, amb ajuda molts infants terrassencs podrien iniciar-se en aquest esport i gaudir dels seus beneficis.

       

      Des de Marrecs&Co. us desitgem molta sort!

       

      Categories: Bloc, Fills, Reportatge